tisdag 5 juni 2012

Att köpa barnvagn

Att köpa barnvagn innan jag fick mitt första barn var bland det läskigaste jag har gjort. Då hade man ju ingen aning om vad man skulle tänka på, vad som var viktigt och hur det skulle bli att släpa runt på den där vagnen. Ändå förväntades man lägga ut tusentals kronor på den där lilla vagnen, som max såg ut att vara värd ett par hundra. När jag föreslog för min sambo att vi skulle köpa en billigare begagnad vagn på Blocket fick jag en utskällning som heter duga. Jag brydde mig tydligen inte om vårt barns säkerhet etcetera ecetera. Så jag hoppas att jag med den här bloggen kan hjälpa några osäkra blivande farsor genom den djungel som barnvagnsköpandet är.

Det finns mycket man måste tänka på innan man köper barnvagn, men jag ska försöka sammanfatta det och göra det så enkelt som möjligt. Barnvagnen är faktiskt inte bara en accessoar som din tjej ska släpa runt på under sin mammaledighet, utan en viktig del av ditt liv framöver. Du måste tänka på flera olika saker innan du slår till på en vagn. Går barnvagnen att vika ihop och få plats med i bakluckan på bilen? Går barnvagnen in i hissen i ditt hus? Får barnvagnen plats i din hall? Finns det annars ett förråd, eller måste du ha den ståendes ute på gatan? Vad har barnvagnen för svängradie? Går det att ha den med sig inne i en affär, eller blir den för klumpig? Vad händer om du får ett till barn? Måste du sälja vagnen och köpa en ny då? Eller går barvagnen att bygga ut så att du får plats med två ungar? Det här och mycket annat ska den här bloggen handla om. Förhoppningsvis slipper du som läser det här att göra samma misstag som jag och mina vänner gjorde innan vi blev farsor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar