torsdag 7 juni 2012

Märke på barnvagnen



Det finns många olika märken på barnvagnar. Din tjej kommer antagligen vilja ha en Bugaboo. De är nämligen dyrast och mest statusfyllda i mammavärlden, men de är verkligen inte de bästa vagnarna. Bugaboo är rätt så rangliga och smala och tunna. De klarar inte många stötar och att gå på en grusväg med de små hjulen är omöjligt. Fördelen med Bugaboo är väl att de är snygga, att de är små och lätt går in i hissar och bagageluckor, att de har liten svängradie så att man lätt kan ha dem med sig i affärer och på caféer mm.

Ett annat populärt märke är Teutonia. Det är egentligen en billigare variant av Bugaboo. Små, lätta vagnar med liten svängradie, men som inte gör sig särskilt bra så fort underlaget är lite mindre slätt än en plan bordskiva. Om din tjej insisterar på Bugaboo – kontra med Teutonia, så kan du spara ett par tusenlappar.

Mountain Buggy är ett annat märke, det var där jag själv hamnade till sist. Mountain Buggy är också relativt dyra, men de klarar grusvägar, hål i marken, lerpölar och allt möjligt utan problem. När man lever i Sverige är ju sånt en del av verkligheten vare sig man vill eller inte. Och man känner sig verkligen som en insnöad stadsbo när man kommer ut och fastnar i en grop med sin stadsvagn. Bättre då att ha en rejäl vagn som funkar inne i staden också. Mountain Buggy kan jag varmt rekommendera. Men gör inte mitt misstag. Ta inte en vagn med för mörkt tyg, då syns allt damm från grusvägar väldigt tydligt. Ljust brun eller beige hade nog varit det optimala, förstår jag nu i efterhand.

Emmaljungas vagnar är också ganska populära. Personligen tycker jag dock att de är rätt fula och de verkar opraktiska. Med sina fyra hjul känns de väldigt klumpiga och svängradien måste vara i samma klass som en Finlandsfärja.

Brio Go pratar många om, den har jag dock inte hunnit testa själv, så där ska jag inte uttala mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar